KÖPVILLKOR

Allmänt
OBS! När du slutgiltigt har godkänt din order för betalning går det ej att makulera/avbeställa din order. Ordern behandlas omedelbart. Du har dock givetvis alltid rätt att ångra ditt köp och återsända varorna med 14 dagars returrätt. De 14 dagarna räknas från det datum du mottagit din beställning. Om returer sänds tillbaka efter att ångerrätten löpt ut kan ej returen återbetalas utan du behåller då varorna. Alla priser som står på vår hemsida är i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Vi levererar endast inom Sverige.

All försäljning sker I enlighet med konsumentköplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Mer information finns hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.
När du fullgjort ett köp i webb-butiken så får du en orderbekräftelse via mail. Om du ej skulle få det så ber vi dig kontrollera att du angivit rätt mailadress. Om denna stämmer så kontakta info@hydrographica.se för vidare hjälp direkt.
Hydrographica reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig produktinformation.

Kundtjänst når du på info@hydrographica.se.

Betalning
Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Du betalar med Klarna Checkout; kortbetalning, direktbetalning via bank eller faktura om du bor i Sverige. Leveransadress måste överensstämma med fakturaadress för att vi ska kunna skicka din order vid fakturabetalning. Se villkor för respektive betalsätt när du kommer till kassan. Om du behöver hjälp med betalningsprocessen så kontaktar du Klarnas kundtjänst på 08-120 120 10 alternativt maila till info@klarna.se.

Frakt/leverans
Leverans sker normalt inom ett par dagar från det att vi mottagit din order. Under sommarperioden, vid hög belastning samt vid storhelger kan det ta några dagar extra. Vi skickar idag våra varor med Postnord. Fraktavgift för samtliga leveranser inom Sverige är 40 kr.
Om du angivit mobilnummer vid din beställning får du sms-avisering när ditt paket är framme. Saknas mobilnummer får du avisering via e-post. Vänligen dubbelkolla så att det mobilnummer och den e-postadress du angett är korrekt. Kontrollera också att alla övriga adressuppgifter stämmer så att paketet skickas till rätt adress.
Du måste alltid hämta ut ditt paket från ditt utlämningsställe innan det skickas tillbaka.

Om du upptäcker att ditt paket är transportskadat så anmäler du det först till ditt Postombud och meddelar sedan oss på mail till info@hydrographica.se.

Öppet köp
Meddela alltid till info@hydrographica.se att du skickar en retur.
Vid öppet köp tillämpas de villkor som gäller enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Du har alltid rätt att ångra ditt köp/göra byte inom 14 dagar efter att orderbekräftelse och varor mottagits. Det gör du genom att inom ångerfristen (14 dagar) lämna eller sända oss ett meddelande att du önskar utnyttja ångerrätten och sända tillbaka varan. Sänd tillbaka varan oanvänd och i oförändrat skick. Är varan inte i oförändrat skick kan avdrag för ev. värdeminskning göras på returbeloppet. Om returer sänds tillbaka efter att ångerrätten löpt ut kan ej returen återbetalas utan du behåller då varorna.
Vid returer står du som köpare för returfraktavgift samt ansvar för att varan når oss på Hydrographica.
Observera att returen kan ta upp till 5 arbetsdagar innan den når oss. Meddela därför Klarna om du behöver förlänga förfallodatum på din faktura. Du kan genom att logga in på Klarnas hemsida eller app meddela att du skickat retur, så fryses din faktura tills dess att returen är registrerad. Du kan även välja att bekosta din retur på annat sätt hos annat fraktbolag. Du bär ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vi rekommenderar att alltid skicka spårbart och försäkrat.

Först efter det att vi har mottagit varan och kontrollerat denna, återbetalas varans värde. Klarna reglerar återbetalningen. Ursprungsfrakt och fakturaavgifter återbetalas endast vid godkända reklamationer. Återbetalning sker inom 14 dagar från att returen mottagits.

Om du returnerar del av beställningen betalar du ursprungsfrakt samt eventuell avgift till Klarna samt returfrakt. Har du betalat med faktura använder du samma faktura men betalar enbart de produkter du önskar behålla samt ev. avgifter till Klarna, frakt och returfrakt. Skickar du tillbaka hela din beställning betalar du endast returfrakt samt ev. avgifter till Klarna.

Du måste alltid hämta ut ditt paket från ditt utlämningsställe innan det skickas tillbaka.

Paket som inte hämtats ut, utan som går i retur till oss omfattas inte av ångerrätten. Hämtas det inte ut måste vi debitera dig 250 kronor för våra omkostnader för administration, frakt och returfrakt. Din order tas automatiskt bort i samband med ej uthämtat paket och du behöver göra en ny beställning om du önskar varor skickade på nytt. Obetalda fakturor går vidare till inkasso via Klarna.

Reklamationer
Vi kontrollerar att alla varor är hela och felfria innan de skickas till er. Skulle det vara så att ni upptäcker en skadad eller felaktig produkt skickats ska ni skicka ett e-postmeddelande till info@hydrographica.se omgående. Skicka inte tillbaka någonting utan att kontakta oss först. Varan skall skickas till oss omgående vid reklamation. Observera att om åverkan gjorts på produkten i fråga så förverkas rätten till reklamation och garanti.
Vi står för returfraktavgiften vid alla godkända reklamationer. Om du vid mottagandet upptäcker att paketet är skadat ska du omedelbart anmäla/reklamera detta till utlämningsstället där du hämtade din försändelse.

ANVÄNDNING AV PERSONUPPGIFTER

I och med den nya dataskyddslagen, GDPR, som trädde i kraft den 25 maj 2018 har vi uppdaterat vårt sätt att hantera personuppgifter samt gjort det ännu tydligare för dig i vilket syfte vi sparar och använder kunddata. GDPR står för General Data Protection Regulation och ersätter den svenska personuppgiftslagen, PUL. För dig som kund innebär det att dina personuppgifter får ett ännu starkare skydd och du får mer kontroll över hur dina personuppgifter används.

Vad vi sparar och varför
De uppgifter vi har om dig är de uppgifter vi får när du besöker vår hemsida och handlar i vår web-butik. Vi sparar information om vad du klickar på, vad du lägger i kundvagnen och vad du handlar.

När du lägger en order sparar vi namn, postadress, telefonnummer, e-postadress, adress, kundnummer, leverans- och betalningsuppgifter. Handlar du som privatkund och önskar betala med faktura kräver vår betalpartner Klarna att du även uppger ditt personnummer för att kunna bedöma din kreditvärdighet. När Klarna godkänner din betalning får vi ditt personnummer av dem för att hålla reda på att du är du. Du kan givetvis också handla hos oss utan att uppge ditt personnummer.

För att kunna skicka information till dig om din order samt om du godkänt det, digital kommunikation i form av nyhetsbrev och sms, sparar vi din e-postadress och ditt telefonnummer. Din adress behöver vi för att kunna leverera ditt paket på bästa sätt. De personuppgifter vi får i samband med köp sparas också för eventuell framtida support, reklamationer och garantier.

Så länge sparar vi personuppgifter
Personuppgifter sparas under den tid det finns en pågående användarrelation samt i enlighet med lämnat samtycke. Vi behandlar inte kunddata som är äldre än två år men för vår bokförings skull behöver vi spara köphistorik i sju år. Vill du att vi ska ta bort dina personuppgifter tidigare än så eller vill säga upp ditt samtycke angående exempelvis digital kommunikation i form av nyhetsbrev och sms är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss så ordnar vi det direkt. Vill du inte längre ta emot nyhetsbrev från oss kan du även avregistrera dig via länk direkt i nyhetsbrevet.

Information om hur du och andra besökare navigerar på vår hemsida och hittar till oss samlar vi in via Google Analytics och Google Search Console, den datan sparas sedan i 26 månader.

Säker hantering
När du ger ifrån dig uppgifter om dig själv i samband med köp ska du alltid kunna vara trygg med att vi hanterar dina personuppgifter på ett säkert sätt. Känslig information såsom kontokortsnummer skickas alltid krypterad (SSL) för att utomstående inte ska kunna komma åt informationen. Informationen lagras inte av oss på Hydrographica utan skickas endast vidare till kreditkortsföretaget. Överallt där känslig data skickas är överföringen krypterad, t ex i ditt konto och i kassan. Vi arbetar även på daglig basis med att se till att både vi och våra system är i fas med aktuell säkerhetsstandard.

Det är ytterst sällsynt men om ett dataintrång skulle inträffa har vi tydliga och konkret utarbetade rutiner för hur vi hanterar dessa för att minimal skada ska ske. Du som kund kan också vara lugn med att om något skulle inträffa kommer du självklart att bli informerad.

Dina rättigheter
Du har alltid rätt till att när som helst få ett utdrag på vilken information vi har om dig och få veta hur samt i vilket syfte personuppgifterna används. Skulle du inte vara enig med hur vi använder dina personuppgifter har du rätt till att göra invändningar samt ta tillbaka ditt samtycke. Du har också rätt att begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Du är varmt välkommen att kontakta oss för att få svar på frågor och funderingar kring dina personuppgifter. Du når oss på info@hydrographica.se alternativt 0730 – 25 68 09.